HTML

Bemutatkozás

Kárpáti Tímea vagyok, coach. Célom ezzel a bloggal az életminőségünket, a gondolkodásunkat meghatározó témák körüljárása. Honlapom: www.polarismanagement.hu

Sikerkereső

Sok-sok hétköznap felmerülő kósza gondolatot szeretnék itt megosztani az eddigi papírfecnik helyett. A fő téma: miért gondolkodunk úgy, ahogyan tesszük, és mit tehetünk azért, hogy a legtöbbet hozzuk ki a lehetőségeinkből?

Utolsó kommentek

  • Tímea: @zongoristabá: Köszi, zongoristabá, kedves vagy! :-) Remélem, azért többször is lehetünk boldogok! (2011.02.13. 22:42) Szívből...
  • Tímea: Szívesen. Mostanában a Pink Floyd, Phil Collins, és bár elektronikus, de nagyon élvezem, David Gue... (2011.02.13. 22:40) Autó, zene :-)
  • RetroGer: Épp autóba való zenéket válogatok és keresgélek. Örülök hogy vannak még olyanok akiknek ez a kateg... (2010.07.26. 20:56) Autó, zene :-)
  • zongoristabá: Rádkerestem az Iwiw-en,a fotókon gyönyörű vagy,a következő idézetet mondanám Neked: "Csalódni ke... (2009.09.29. 15:42) Szívből...
  • Utcamacska: Igen, babonás. De nem vakhitű. A mintázatokat pedig néha az ember maga generálja egy idő után. (Ha... (2009.06.21. 20:05) Babona? Intuíció?
  • Utolsó 20

Feedek

Címkék

86 os busz (1) agresszió (1) agresszív (1) ajándék (1) ajtó (1) alázat (1) álmok (1) amelie csodálatos élete (1) aura (1) a barsony nyuszi (5) baracklekvár (1) bátorság (4) bemutatkozás (3) beszélgetés (3) biorezonancia (1) bizalom (2) boldogság (5) büszkeség (1) coaching (5) család (1) dialógus (1) dr house (2) egészség (3) egyensúly (1) egyetem (1) életvezetés (13) elfogadás (2) elvárás (2) élvezet (4) eq (2) étel (5) étterem (2) fal (1) félelem (3) férfi (4) fesztivál (1) figyelem (4) film (10) flow (2) fotózás (9) főzés (3) francia (1) gasztronómia (2) gitár (1) gondolkodás (8) gyerek (2) hit (3) hivatás (1) hobbi (1) homeopátia (1) humor (2) húsvét (1) igény (1) ígéret (2) inspiráció (1) interjú (1) intuíció (2) iq (1) járatkövető (1) játék (2) jazz (1) kaktusz (1) kapcsolat (3) karácsony (1) karizma (2) kasszandra (1) kétely (2) kiscica (1) kommunikácó (1) kritika (2) kultúra (3) meglepetés (1) megújulás (5) mérlegelés (1) munka (1) nevetés (4) (5) nyár (1) nyertes (7) olasz (1) önbizalom (4) önbizalomhiány (2) optimizmus (2) öröm (10) őszinte (2) otthon (2) pályaválasztás (1) pénz (3) pesszimizmus (1) ráció (1) racionalitás (3) rend (1) sebesség (1) séma (1) sértődés (1) siker (9) skótok (3) sos szerelem (1) statisztika (1) szabadság (2) szakítás (1) szenvedély (1) szépség (5) szerelem (5) szeretés (1) szeretet (18) sznob (1) szürkeség (1) tanács (1) tánc (1) tanulás (3) társ (2) tavasz (3) technika (1) tehetség (2) tekintély (2) tisztesség (2) tudás (1) türelem (2) úszás (5) utazás (3) üzlet (5) vágy (2) vállalkozás (4) vesztes (3) vonalkód (1) zene (25)

"A tudáshoz látás kell"

2008.09.03. 22:36 Tímea

Ez a Bodies kiállítás egyik jelszava. Ma megnéztem.

(Persze szerintem itt nem a fizikai látásra gondolnak, szerintem. A tudáshoz az kell, hogy lásd, hogy tisztán lásd, hogy értsd a dolgokat. Tapasztalatokban is. Igazából én sosem a képzettségről, a rengeteg papírról álmodtam, amikor iskolába jártam. Hanem a bölcsességről, amit a racionálisan megérlelt tapasztalat ad. Szerintem jó úton vagyok efelé.)

Féltem tőle. Viszont van egy érdekes tulajdonságom, egy speciális fajtája a kíváncsiságnak. Képes vagyok annyira kíváncsi lenni, ami legyőzi a félelmeimet. Ezzel tologatom a határaimat, és mindig, de mindig gazdagabb leszek tőle. Most is ez történt.

A Bodies egy tipikusan amerikai kiállítás, egyszerűsít, érthetővé tesz. És tele van showelemekkel. Lézerrel rajzolt ábrák a falon, eredetnyilatkozat a testekről, túlmagyarázott - néha, de nagyon összeszedett.

Mindig érdekelt az is, hogy hogyan lehet megszokni a szétdarabolt emberi testek látványát. Egy orvostanhallgató ismerősöm erről sokat mesélt - az első meséi alkalmával erősen gondolkodott bennem a kakaó, hogy akarja-e még egyszer látni a világot... De ott is erősebb volt a kíváncsiságom, és hallgattam. Ő azt is elmesélte a kérdésemre - az orvostanhallgatók mennyire ájuldoznak a bonctermekben - hogy nem olyan veszélyes a dolog. Adaptálódnak. Először csontokat néznek, aztán mennek mélyebbre.

Itt is ilyen érzésem volt. Először pici csontokkal kezdődik a kiállítás, majd jönnek a testek itt-ott kipreparálva. Az elsőnél elszédültem picit, de gondoltam, egészen természetesnek fog tűnni, ha itt összeesek... De - mivel messzemenően érdekes volt - adaptálódtam gyorsan. :-)

Lehetetlen elmondani, milyen volt. Érdekes, lenyűgöző. Szép is. Főleg a kipreparált-megfestett érrendszer - olyanok, mint gyönyörű piros fürdőpamacsok.

Inkább néhány tényt hadd idézzek nektek kedvcsinálóul, a teljesség igénye nélkül, amit itt tanultam-hallottam.

  • fél kiló testsúlyvesztéshez 3500 kcal-val több energia elégetésére van szükség, mint a testünk napi energiaigénye - ami kb napi 2500 kcal. Összehasonlításként: egy óra rövidtávú futás 500 kcal-t éget el. Tehát ahhoz, hogy heti fél kilót fogyj, 7 óra futás kell egy héten. Ugyanez (3500 kcal) kell fél kiló hízáshoz.
  • a depressziónak három oka lehet: genetikai, agyi kémiai, és gondolkodásmódbeli eltérések. Azaz: a hajlamot örökölhetjük, lehetnek kémiai eltéréseink (kétség esetén érdemes megnézetni), de a gondolkodásmódunk pozitívra hangolásával sokat tehetünk a lelki egészségünkért. (A következtetés már az enyém.)
  • A pici baba sejtjeinek egy része még évtizedekig is megmaradhat az anya testében a szülés után, és segítheti betegségek legyőzésében, és egyebekben. A szülés tehát fiatalít. :-)
  • Az ondóban van fruktóz is. Azaz gyümölcscukor. Azaz édes, de rossz az, aki rosszra gondol... :-)
  • tévedésnek bizonyult, hogy az ásítás az agyi oxigénhiányát jelenti. A tudósok még mindig nem tudják, mitől ásítunk. :-)
  • Az agyunk a "használd vagy elveszted" módszer szerint működik - ha nem használod, kopik, romlik. Mint például, ha nem tartod az ízületeidet rugalmasan, akkor elveszted azt a képességedet, amivel tinikordoban meg tudtad csinálni a spárgát. Tehát: tanulj, kíváncsiskodj, gondolkodj. Használd az agyad, és az öregkori elmebeli leépülés esélyét csökkented.
  • eddig négyféle ízt ismertünk: édes, sós, keserű, savanyú. Állítólag mintha lenne egy ötödik is, az umami (csak angolul, bocs), monosodium-glutamát tartalmú ételeket erősebbnek érzünk. Japánok fedezték fel, ázsiai ételekben található leginkább. Van a szójaolajban, halolajban, az olasz parmezán sajtban és egy "anchovi" nevű kicsi tengeri halban, amit nem tudtam magyarra fordítani. :-)
  • a "szívhang", azaz a szívdobbanásunk hangja nem az összehúzódások hangja, hanem a szívbillentyűk záródásáé.  

(Bocs, ha tévedek az adatokban, szívesen veszem a kijavítást, mert egyetlen forrásom a kiállítás volt. De ott ezek így szerepeltek. Pár anatómiaprofesszor segíti őket, így nem kételkedem a tartalomban, de ha megcáfoljátok, hát tegyétek, nyitottan fogadom a visszajelzéseket.:-) )

Nem, nem volt büdös a teremben, a testeket egy speciális módszerrel tartósították, semmi szaguk nincs. Sőt: én nem is éreztem úgy (gondolom, a helyzet újdonsága miatt is), hogy emberi testeket nézek. Teljesen műanyag hatásuk van, bár színesek, pirosak-rózsaszínek, ahol kell, szőrösek, és szempillájuk, körmük is van. Nem, nem szabad megtapogatni őket, bár nem is volt ilyen vágyam.

Kár, hogy nem lehetett fotózni.

8 komment

Címkék: kultúra gondolkodás egészség élvezet

A bejegyzés trackback címe:

https://leirom.blog.hu/api/trackback/id/tr40647329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etain · http://www.etain.blog.hu 2008.09.04. 10:33:48

Az első megjegyeznivalóm az, hogy én bizony éreztem szagot, amit a tartósítási eljárás egyik következményének tudtam be, és ezt az ott cirkáló medikusok meg is erősítették, úgyh vélhetően nem képzelődtem. (Az eljárás ugye acetonos, polimeres, érdekeses - soha többé nem fogok acetonos lakklemosót venni. :)

A második megjegyeznivalóm pedig az, hogy én valami többre/jobbra számítottam - amolyan Gunther von Hagensesre -, de persze azért számomra is érdekes volt.

Remélem, hamarosan a G. von Hagens-féle Body Worlds kiállítást is elhozzák kishazánkba...

Etain · http://www.etain.blog.hu 2008.09.04. 10:43:36

Az ásítás "ragadósságával" kapcsolatban egyébként létezik egy olyan újabb teória is, hogy az egyén empatikus készségével ill. a szociális milyenségével van összefüggésben, hányszor veszi át az ásítást a környezetében ásítóktól, vagy akár csak úgy is, hogy egy filmben látja azt.

Az ásításról magáról pedig azt hallottam nemrég vmelyik ismeretterjesztő csatornán, hogy tán az ősmanusok szokásaival van összefüggésben. Ha későre járt az idő Barlang cityben, valaki előbb-utóbb ásított egyet, s mivel ez már csak ilyen "ragadós", mind többen kezdtek ásítozni, így terjesztve az infót, hogy ideje nyugovóra térni.

Tímea 2008.09.04. 11:25:34

Szag: ja, ilyen szag tényleg volt. De nem ilyenre számítottam, hanem valamiféle édeskés-formalinos büdös, undort keltő szagra, és ez messze nem volt olyan. Úgyhogy javítok: semmi "hullaszaguk" nincs. Én ettől féltem a legjobban.
Nekem ez a hatás bőven elég volt. Barátkoztam a dologgal, ennél durvább lehet, hogy sok lett volna nekem. :-)

Tímea 2008.09.04. 11:26:38

Amúgy meg ha nem veszel több acetonos lakklemosót, mégiscsak sokkolt valahogy a dolog. :-)

Etain · http://www.etain.blog.hu 2008.09.04. 11:34:21

Aha, az sokkolt, hogy acetonnal szárítják a testeket. :D

Tímea 2008.09.04. 11:42:02

Milyne érdekes, látod: mi ebben a sokkoló? Hogy az acetonnak van valami köze a hullákhoz? Szerintem beszélgess el mélyebben pár orvostanhallgatóval, ez utána már meg sem fog kottyanni. :-D Én elég kemény kiképzést kaptam ebből. :-))))

Etain · http://www.etain.blog.hu 2008.09.04. 13:54:58

Őszintén mondom, engem a hullák nem hatottak meg, zavarban sem volt, sőt, meg sem voltam szeppenve, de a gondolat, hogy az aceton olyan erősen szárít, hogy még a hullákat is abban áztatják, hát az kiverte a biztosítékot. ((: Amúgy is elég gyenge körmeim vannak, és echte dühös lettem a gondolatra, hogy saját magamnak ártottam, amikor nem acetonmentes lakklemosót használtam.

Az orvostanhallgatókkal való beszélgetést pedig egyelőre meghagyom kedves barátomnak, S.Zs.-nak, ő ugyanis beszélget helyettem is. Majdnem ott is hagytam a kiállításon. [:

Etain · http://www.etain.blog.hu 2008.09.04. 13:55:57

Hja, talán még nem mondtam: boncnok is akartam lenni. ((:
süti beállítások módosítása